Månedens fokus-historie

20171015_200738 (1).jpg
Her avbildet Conrad Waaler-Halstensen (7år).

I anledning vår nye facebook-side ønsker vi å starte en fast spalte, nemlig månedens fokus-historie. Hver måned vil vi derfor trekke frem gode bilder/fortellinger/arrangementer eller andre aktiviteter om fokus-instrumentene, for å bidra til økt synlighet. Det kan enten være aktiviteter gjennomført med midler fra Instrumenter i fokus og Dextra Musica, eller historier/arrangementer som dere tipser oss om, så vær aktive og send inn bidrag! To ganger i året (mai og desember) vil vi kåre den beste fokus-historien, og vinnerne vil få en liten oppmerksomhet. Dere kan sende inn bidrag på facebook, eller til helenesindinglarsen@gmail.com

Denne månedens fokus-historie er fra Orgelklubben Ferdinand:
 

Mens mange barn med foreldre reiser på fjellet eller til Syden i høstferien, dro en gruppe fra Bergen med sytten orgelspillende barn i alderen 8 – 18 år sammen med søsken, foreldre og lærere, i alt 46 personer, på orgeltur til Paris 12. – 15. oktober. Programmet for turen rommet blant annet orgelseminar, orgelkonsert og avslutning på søndag kveld med besøk på orgelgalleriet i selveste Notre Dame-katedralen, der alle elevene i orgelklubben i tur og orden fikk spille på det store orgelet.

Orgelklubben Ferdinand har fått navn etter Ferdinand Vogel, som fra 1852 var organist i Nykirken i Bergen, og i tillegg startet en institusjonalisert orgelundervisning, med statsstøtte.

Like økonomisk begunstiget har ikke denne orgelklubben, med base i St. Paul kirke, vært – i alle fall ikke fra starten av. Amund Dahlen, kantor og organist i St. Paul, startet orgelskolen i 2004, helt uten noen økonomiske garantier.

Etter tretten års eksistens, fremstår denne orgelskolen i dag som en myldrende møteplass for barn og unge, som virkelig har oppdaget hvor fantastisk orgelet er, og som stortrives i dette orgelspillende miljøet. I dag er det domkirken og St. Paul kirke som er de viktigste møteplassene når orgelklubben har sine samlinger og konserter.

Ikke minst er St. Paul med sitt nyinstallerte orgel, opprinnelig bygget av Casavant Freres i Canada i 1919, et helt spesielt instrument og en drøm for alle å spille på, både små og store. Kanskje er det denne fasinasjonen for den franske orgelklangen som også gjorde at orgelklubben i år valgte nettopp Paris som reisemål.

Programmet for turen varierte med improvisasjonsseminar, konsert, Notre Dame-besøk og passe mengde fritid i turistbyen Paris.

Torsdag 15. oktober var satt av til ettermiddagsbesøk i Saint-Esprit, hvor den svenske organisten Hampus Lindwall tok imot gruppen fra Bergen. Selve kirkerommet i Saint-Sprit er tungt og mørkt. Kirken er langt på vei en kopi av Hagia Sophia i Istanbul, og med den store, runde kuppelen midt i kirken gir den og rommets øvrige konstruksjon en helt spesiell og lang etterklang. Hampus Lindwall gav oss innledningsvis en smakebit på sin kreative improvisasjonskunst. Orgelklangen vokste i volum og fylte hele kirkerommet. Overraskelsen var derfor stor når små og store hadde vandret den lange og trange veien opp til galleriet og kom til en orgelpult og et orgel på bare 18 stemmer! Kraftfulle stemmer og oktavkoppel ga en følelse av et mye større orgel. Elvene i orgelklubben fikk i tur og orden prøve orgelet, og Lindwall ga flere av elevene nyttige tips og tilbakemeldinger. Det viktigste tipset var nok bevisstgjøringen på klangen i rommet, som krevde et veldig tydelig og artikulert spill. Dette var jo en nyttig erfaring for barna i orgelklubben. De fikk prøve seg i å være enda mer aktivt lyttende til sitt eget orgelspill.

Fredag 16. oktober var det konsert på orgelet i American Church i Paris som sto på planen. Denne kirken, som for øvrig har sine røtter fra 1814, er den første amerikanske menigheten som ble grunnlagt utenfor USA. Dagens kirkebygning er fra 1930-tallet og hadde langt i fra noe fransk orgel. Det er bygget i 1988, levert av den tyske orgelbyggeren Beckerath. Kirken er bygget i gotisk stil, og med en nygotisk orgelfasade skapte dette en vakker og fin ramme rundt en konsert, der orgelklubben var de eneste publikummere.

Lørdagen var det fritt opp til alle å bruke tiden til det de hadde lyst til. Paris kunne by på sol og sommervarme (!), og mange av oss tok derfor den obligatoriske turen til Eiffeltårnet, i likhet med tusenvis av andre turister. Hvilken utsikt utover storbyen! Montmartre og Sacre Coeur var ellers et populært mål i sommervarmen denne fridagen.

Flere dager mettet med inntrykk må nok likevel sies å ha blitt toppet med søndagen for store og små organister. På formiddagen valgte mange å gå til gudstjeneste i St. Sulpice, og det skulle vel ikke være noen hemmelighet at man gikk dit først og fremst for å lytte til legendariske Daniel Roths orgelspill. Og vi ble ikke skuffet. Til preludium fikk vi høre Bachs Piece d’Orgue (BWV 572). Til postludium, som vel varte i 20 minutt, avsluttet Daniel Roth med en fantasi over temaer av Anton Bruckner! Hvilket orgel og hvilket orgelspill!

Om vi spør elvene i orgelklubben, var nok besøket i Notre Dame-katedralen søndag kveld det de kommer til å huske best. Å komme opp på galleriet i Notre Dame er de færreste forunt. Vi ble sluset inn på høyre side av katedralen opp en vindeltrapp til galleriet. Halve gruppen av elever og lærere fra Bergen fikk med seg vesperen oppe på galleriet; andre halvparten kom opp til kveldsmessen. Å befinne seg på galleriet i Notre Dame mens organisten Olivier Latry improviserer på fullt verk, er en ganske øredøvende opplevelse! Det var faktisk til tider nødvendig å holde seg for ørene.

Latry hadde gitt oss 40 minutter etter kveldsmessen, der planen var å la så mange som mulig av elvene få sitte ved spillepulten og spille på dette enorme orgelet. Vi fikk imidlertid halvannen time på galleriet, og samtlige elever fikk spille et stykke hver, før vi takket for oss, og Latry, som sto på farten til en fjorten dagers konsertturné i USA, vinket oss farvel ute i parisernatten!

Tilbake i trafikken på vei mot metrostasjonen undret jeg meg på om disse unge organistene våre egentlig forsto hvor stort det var det de hadde vært med på. Vel hjemme i regnet og høstmørket i byen Bergen, er det stort å ha en slik festreise å se tilbake på.

Men selv med en slik stor og begivenhetsrik reise bak oss, slutter ikke begivenhetene denne høsten for Orgelklubben Ferdinand. En av de virkelig store høydepunktene dette året er det nært forestående CD-slippet, som finner sted 25. november! «Colours of St. Paul» er tittelen på en dobbelt-CD, som altså elever og lærere i orgelklubben er ansvarlige for. Innspillingen til CD-en ble gjort i juni på Casavant-orgelet i St. Paul, med musikkprodusenten Marco Batistella, fra Wien. For de som ikke har hørt orgelet i St. Paul, er dette en gylden mulighet til å skaffe seg et førstehåndsinntrykk av dette orgelet ved anskaffelse av CD-en.

For orgelklubben Ferdinand i Bergen er det med andre ord stadig nye begivenheter og høydepunkt å glede seg til!